A Magyar Közlöny 2006. október 27-ei 131. számában megjelent a számla, egyszerűsített számla és nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint a nyugta adását biztosító pénztárgép és taxaméter alkalmazásáról szóló 24/1995. (XI. 22.) PM rendeletet (továbbiakban: R.) módosító 25/2006. (X. 27.) PM rendelet. A R. 2007. január 1-jétől hatályos 1/A. §-a szerint a R. 1. § (1) bekezdésében megjelölt bizonylatok kizárólag az állami adóhatóság által a nyomtatvány előállítója részére kijelölt sorszámtartományba illeszkedő nyomtatott sorszám alkalmazásával, az adott sorszám egyszeri felhasználásával állíthatók elő.
Az új előírás a számla, egyszerűsített számla, nyugta nyomtatványokra (továbbiakban együtt: nyomtatványok) vonatkozik, melyek nyomdai úton készülnek, és melyeknek adóigazgatási azonosításra alkalmasságához – egyebek mellett – elengedhetetlen a gyártáskor nyomtatott, folyamatos sorszámozás, valamint a szigorú számadás alá vonás. Ide tartozik a formátumtól, adattartalomtól, lapszámtól függetlenül minden számla- és nyugtanyomtatvány (pl. a szabadlapos, leporellós, vagy a számlakibocsátó adatait előre nyomtatottan tartalmazó egyedi számlák, és az idegen nyelvű számlák is).
Nem vonatkozik az új előírás a R. 1. § (6) bekezdésében szabályozott nyomtatványok (pl. jegyek, számlázó programmal, vagy elektronikus úton kiállított számlák) előállítására.
Az állami adóhatóság a sorszámtartományt a nyomtatvány-előállítói tevékenységét az állami adóhatósághoz bejelentett, adószámmal rendelkező adóalany írásos (postán vagy bármelyik APEH ügyfélszolgálati irodán benyújtott) kérelmére jelöli ki. A kérelmet az Adó-és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal Központi Hivatalához (címe: 1054. Budapest, Széchenyi u. 2.) kell címezni. A kérelem elbírálásának határideje 30 nap, elbírálásáról és a nyomtatványok kijelölt azonosítóiról az adóhatóság írásban, postai úton, a kérelmező adóhatósághoz hivatalosan bejelentett levelezési címén tájékoztatja a kérelmezőt.
A sorszám folyamatosan nyomtatott, 12 karakterből álló betű-, írásjel- és szám- kombináció, melyet csak 1 db nyomtatvány előállításánál lehet felhasználni.
A sorszám-tartomány meghatározásához a kérelemnek a nyomtatvány-előállító azonosító adatain kívül tartalmaznia kell az előállítani kívánt nyomtatvány típusát (számlatömb, egyszerűsített számlatömb, számla leporelló, nyugtatömb), és igényelt mennyiségét (garnitúra számát: pl. 25 vagy 50 lapos, leporelló esetén a kiszerelési egység darabszámát: pl. 900-as kiszerelési egység). Ezen adatok hiányában a kérelmezőt az APEH hiánypótlásra szólítja fel, melynek teljesítéséig eltelt idő az elbírálás határidejébe nem számít bele.
Felhívjuk a figyelmet, hogy az APEH a kérelmek megfelelő adattartalommal történő benyújtásának megkönnyítése érdekében (javaslati jelleggel) irat-mintát szerkesztett, amelyet az Adó és Pénzügyi Értesítő (AEÉ.) 2006. decemberi számában az e tárgyban megjelenő közlemény mellékleteként megjelentet. Az irat-minta 2006. december 20-ától letölthető az APEH internetes honlapjáról is.
Tekintettel arra, hogy a R. módosítása 2007. január 1-jén lép hatályba, az esetlegesen ezt megelőzően benyújtott kérelmek érdemi vizsgálatára, elbírálására, a sorszám-intervallumok meghatározására és kiadására is csak 2007. január 1-jét követően kerül sor.
Tájékoztatjuk a nyomtatvány-előállítókat és forgalmazókat, hogy az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) 172. § (1) bekezdés 2007. január 1-jétől hatályos m) pontja szerint a magánszemély adózó 100 ezer, más adózó 200 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható, ha az e törvény felhatalmazása alapján kiadott külön jogszabályban (R.) meghatározott feltételek megsértésével állít elő és/vagy hoz forgalomba nyomtatványt.
Tájékoztatjuk továbbá a nyomtatvány- előállítókat, forgalmazókat és felhasználókat, hogy a 25/2006. (X. 27.) PM rendelet 2. § (2) bekezdésének értelmében a 2007. január 1-jét megelőzően előállított nyomtatványok 2007. június 30-ig forgalmazhatóak, és 2007. december 31-éig használhatók fel.
A megkezdett nyomtatványtömböket 2007. december 31. napjával le kell zárni. A fel nem használt nyomtatványtömböket utólag is ellenőrizhető módon, bizonylattal alátámasztottan 2008. január 31.-éig selejtezni kell.
Felhívjuk a nyomtatványértékesítők figyelmét, hogy a 25/2006. (X. 27.) PM rendelet. 2. § (3) bekezdése szerint 2007. első félévében a nyomtatványértékesítésről kiállított számlában a nyomtatvány értékesítője a 24/1995. PM rendelet 1. § (2) bekezdésében tárgyalt adatokon túl a nyomtatvány előállításának évét is köteles feltüntetni a számlában.
Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal